"Skrzaty" kodują
2020-10-22
Nasze przedszkole podjęło wyzwanie w konkursie „ Cała Polska Programuje”, przedszkolaki przez dziesięć dni zrealizowały kolejne zadania- wyzwania. Podejmując się tej inicjatywy chcieliśmy pokazać, że nauka programowania nie musi być ani trudna, ani nieciekawa, ani przeprowadzana wyłącznie w pracowni komputerowej. Codzienne zadania były wplatane do aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści. Wybrane wyzwania nie były skomplikowane, nie wymagały też dużo czasu na ich wykonanie.
Nasza inicjatywa przyniosła korzyści zarówno dla dzieci jak i nauczycieli
Efekty i korzyści dla dzieci to przede wszystkim:
1. kształtowanie miękkich kompetencji poprzez rozwijanie logicznego myślenia czy zadaniowego podejścia do stawianych problemów oraz kreatywność,
2. kształtowanie umiejętności pracy w zespołach oraz szukanie optymalnych rozwiązań,
3. stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat cyfrowy
Efekty i korzyści dla nauczycieli:
1. wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz bezpieczne i efektywne korzystanie z tych technologii (co jest zgodne z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021)
1 DZIEŃ „ Zaprogramuj zdrowie”
Dzieci zastanawiały się jak powinien wyglądać „zdrowy dzień” oraz jakie działania należy w nim uwzględnić i jakie nawyki warto wprowadzić, żeby małymi, regularnymi krokami wpływać na nasz dobrostan. Program zaczęliśmy tworzyć od zielonego krążka, który symbolizował początek kodu, następnie dokładaliśmy krążki przedstawiające sytuacje dnia codziennego (zgodnie z chronologią czasową) i zakończyliśmy czerwonym krążkiem, który z kolei symbolizował koniec programu. Zadanie wykonywaliśmy w zespołach.
1 zdjęcie: Przedszkolaki zaczynają układać kod
2 zdjęcie : Grupa omawia zakodowany „Zdrowy dzień”
2 DZIEŃ „ Muzyczny kod”
W tym dniu dzieci na zajęciach stworzyły zaprogramowany zespół muzyczny... nie był to jednak zwykły zespół, bo zamiast nut wykorzystane były symbole graficzne, natomiast zamiast instrumentów kolorowe kubki. Przedszkolaki poznały symbole oraz sposób gry jaki one symbolizowały. Następnie ułożyły kod w jaki chcieli stworzyć własny sposób gry z zachowaniem zasad tworzenia kodu. W efekcie powstała nam wspaniała orkiestra, która zagrała jesienna piosenkę „Trzy kasztanki”.
1 zdjęcie: kod muzyczny prawie gotowy
2 zdjęcie : Próby zagrania naszego kodu
3 DZIEŃ: „ Marzę, myślę, konstruuję”
Na początku naszych zajęć dzieci przy pomocy aplikacji Puzzle AR sprawdziły jak wyglądały wynalazki Leonarda da Vinci. W dalszej części zajęć z przygotowanych kartonów, rolek, materiałów o różnych strukturach dzieci stworzyły edukacyjnego robota, rolki sensoryczne i pompony ze sznurków i włóczki robione na rolkach po papierze toaletowym. Ostatnim etapem zajęć była zabawa naszymi wynalazkami i zorganizowanie wystawy w sali.
1 zdjęcie: Nasze wynalazki.
4 DZIEŃ: „Rysuję, maluję, koduję”
W tym wyzwaniu dzieci musiały się bardzo skupić i skoncentrować, ponieważ wykonywały zadanie według instrukcji nauczyciela, gdzie ważne było dobranie kolory i sposobu rysowania kolejnych komend. Prace oczywiście wyszły wspaniałe!
1 zdjęcie: Zakodowany rysunek zaraz zaczynamy.
2 zdjęcie: Oto finich!
5 DZIEŃ : „ Kubeczki od A do Z”
Zadanie polegało na przekładaniu kubków z jednej wieży na drugą, na początku pracowaliśmy tylko na trzech wieżach ale ostatecznie doszliśmy do momentu osiągnięcia 5 jednokolorowych wież. Ważne! W jednym ruchu można przełożyć tylko jeden kubek.
1 zdjęcie: Praca zespołowa to podstawa.
2 zdjęcie: Zadanie prawie wykonane.
6 DZIEŃ: „Zakodowane gry planszowe”
Na początku dzieci zapoznały się z symbolami graficznymi gry a następnie próbowaliśmy ustalić zasady zabawy. Dzieci odczytały poprawnie kod gry i rozpoczęliśmy rywalizację. Startem było oczywiście pole zielone a metą czerwone- wygrywała osoba, która pierwsza dotrze do czerwonego krążka.
1 zdjęcie: Gotowi ! Start!
2 zdjęcie: Wygranych było dwoje.
7 DZIEŃ: „Gesty, symbole, bloczki- programy na różne sposoby utworzone”
Podczas tej aktywności dzieci zostały poinformowane, że w kodowaniu komendy możemy wydawać na różne sposoby, jednym z nich będą symbole graficzne. Dzieci, „zatańczyły” według podanego kodu. Kod zaczynał się zielonym kołem, komend (czyli mini zadań do wykonania) a zakończył się czerwonym kołem. Mini zadania były umieszczone na krążkach (krok do przodu, krok do tyłu oraz tornado czyli obrót). Stworzyliśmy układ symboli graficznych w jednej linii od lewej do prawej i wspólnie wykonaliśmy zakodowany taniec.
8 DZIEŃ: „Bezpieczni w sieci”
Zajęcia te miały na celu uświadomienie dzieciom, że w sieci nie wszystko jest takie, jakie wygląda na pierwszy rzut oka, oraz nie zawsze osoba, z którą rozmawiamy jest tą osobą, za którą się podaje. Zastanawialiśmy się, jakie środki ostrożności warto zachować korzystając z internetu. Dzieci miały przygotowane kubki w 10 kolorach i sznurki. Połączyliśmy je sznurkiem przy pomocy plasteliny w różnych kolorach a sznurek był takiej długości, żeby swobodnie schował się pod matą. Nauczyciel ułożył sznurki pod matą w taki sposób, żeby po jednej i drugiej stronie maty, dokładnie naprzeciwko siebie znajdowały się kubki w tych samych kolorach. Potem dzieci, usiadły po dwóch stronach maty. Jedno dziecko podnosiło delikatnie kubek, wtedy nauczyciel pytał, jak myśli z kim będzie rozmawiał przez ten kubek. Dziecko wskazywało osobę, która siedzi naprzeciwko, czyli przy takim samym kolorze. Jakie było rozczarowanie, kiedy dziecko delikatnie pociągnęło sznurek i sprawdziło z kim faktycznie było połączone, z którym kolorem i z którym kolegą
1 zdjęcie: Halo! Halo! Kto tam?
9 DZIEŃ: ”Pętle, czyli szukamy powtórzeń w życiu”
Przedszkolaki po krótkiej rozmowie kierowanej same wskazywały rytmy i powtórzenia w życiu codziennym. Następnie wykonały wersję łatwiejsza wyzwania, czyli za pomocą symboli graficznych i kubeczków ułożyły rytm dzień-noc. Potem przeszliśmy do wersji trudniejszej, gdzie układaliśmy krążki z drzewami symbolizującymi pory roku a następnie zastępowaliśmy je kolorowymi kubeczkami. Dzieci podczas tej aktywności utrwaliły następstwo pór roku oraz doby
Tak kodowaliśmy następstwo i powtarzalność pór roku
Dzieci zakodowały następstwo dnia i nocy
10 DZIEŃ: „Debugowanie czyli błędy są ok”
Na wstępie zadania dzieci poznały zawód programisty, dowiedziały się również, że oni czasem popełniają błędy. Przedszkolaki dowiedziały się, że proces wyszukiwania a następnie naprawiania takich błędów nazywamy debugowaniem. Jest to często trudny i pracochłonny, ale bardzo ważny proces. Pracowaliśmy na macie do kodowania, wcześniej nauczyciel opowiedział bajkę o „Czerwonym Kapturku” a potem rozmieścił obrazki graficzne i fałszywy kod dojścia dziewczynki do domu babci przez las. Zadaniem dzieci było ułożenie poprawnego kodu i samodzielne doprowadzenie Kapturka według przyjętego kodu i zasad.
1 zdjęcie : A Czerwony Kapturek szedł…
Certyfikat